INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY
iPSB
  wyszukiwanie zaawansowane
 
  wyszukiwanie proste
 
Biogram Postaci z tego okresu
 Paula (Paulina) Szalitówna (Szalit, Schalittówna)     

Paula (Paulina) Szalitówna (Szalit, Schalittówna)  

 
 
1886-11-25 - po 20.05.1920
Biogram został opublikowany w XLVI tomie Polskiego Słownika Biograficznego w latach 2009-2010.
 
 
 
Spis treści:
 
 
 
 
 

Szalitówna (Szalit, Schalittówna) Paula (Paulina) (1886–1920), pianistka i kompozytorka.

Ur. 25 XI w Drohobyczu, zapewne w rodzinie żydowskiej, była córką urzędnika bankowego.

Od wczesnego dzieciństwa S. uczyła się gry na fortepianie, początkowo pod kierunkiem drohobyckiego nauczyciela Fischhofa, a następnie u Józefa Hofmana. Już w wieku 6–7 lat występowała w Galicji jako «cudowne dziecko». W r. 1895 w Wiedniu (w serii „Wiener Kinder-Mode”) wydano jej miniaturę fortepianową Lieder ohne Worte. Jako «fortepianistka i kompozytorka» koncertowała w r. 1896 w Wiedniu, a w r. 1897 w Petersburgu i Lipsku, gdzie prawdopodobnie wzięła też kilka lekcji u E. d’Alberta. Zapewne t.r. opublikowano w Wiedniu jej pieśń do wiersza Roberta Reinicka Im Winter. Dn. 19 XI i 2 XII 1897 oraz 7 XI 1898 występowała we Wrocławiu. Wykonywała repertuar barokowy, klasyczny i romantyczny; dała się również poznać jako improwizatorka. Krytycy chwalili jej spontaniczność, prostotę interpretacji, biegłość techniczną i śpiewność.

Wyjeżdżając pod koniec r. 1898 do USA, Hofman przekazał opiekę nad S-ą Teodorowi Leszetyckiemu, który polecił jej ograniczenie występów i skoncentrowanie się na doskonaleniu warsztatu pianistycznego. S. występowała wiosną 1900 w Berlinie i t.r. opublikowała tamże zbiór miniatur fortepianowych Morceaux pour piano op. 2, w którego skład weszły utwory salonowe i sentymentalne oraz stylizowane tańce. Podobny charakter miał, wydany również w Berlinie w r. 1902, zbiór Clavierstücke op. 3. Kompozycje S-y charakteryzowały się formą symetryczną, operującą powtórzeniami, prostą harmoniką i mało urozmaiconą melodyką, wykazując wpływ wykonywanego przez nią repertuaru pedagogicznego i romantycznego. Użyte środki techniczne świadczyły o jej znacznych umiejętnościach jako pianistki i kompozytorki.

Po zakończeniu nauki u Leszetyckiego S. wznowiła w grudniu 1902 działalność koncertową, odnosząc wielki sukces w Berlinie. W styczniu 1903 wystąpiła w Filharmonii Warszawskiej, wykonując z towarzyszeniem orkiestry pod batutą Emila Młynarskiego „Koncert fortepianowy” e-moll Fryderyka Chopina, a także utwory J. S. Bacha, L. Beethovena, Leszetyckiego, Ignacego Paderewskiego oraz własne (Capriccio i Intermezzo). T.r. odbyła tournée po Niemczech i Wielkiej Brytanii. Dn. 18 III i 12 IV 1904 wystąpiła w Krakowie, gdzie odtąd koncertowała wielokrotnie. Również często występowała we Lwowie. W l. 1904, 1905 i 1907 koncertowała ponownie w Niemczech, a także w Austrii (gdzie jej grę przyjmował z entuzjazmem E. Hanslick), Rosji i krajach skandynawskich. W tym czasie, nakładem Leona Idzikowskiego w Kijowie, ukazał się kolejny zbiór jej miniatur fortepianowych Traümerei (ok. 1907), a nakładem berlińskiej oficyny Presser następny zbiór – Intermezzo (ok. 1910). Ostatni udokumentowany koncert S-y odbył się w Krakowie 17 X 1913 (wystąpiła ze skrzypkiem Pawłem Kochańskim). Schyłek życia spędziła w Wiedniu, w sanatorium dla nerwowo chorych; zmarła tam po 20 V 1920, prawdopodobnie śmiercią samobójczą. W Polsce była już wtedy zapomniana, jej zgonu prasa nie odnotowała.

S-ę uznawano w Europie za jedną z wybitniejszych pianistek, wymieniano ją w jednym szeregu z Teresą Carreño czy Anetą Jesipową. W ostatnich dekadach XX w. zainteresowano się także jej twórczością kompozytorską.

Ignacy Friedman dedykował S-e „Trois pensées lyriques pour piano” op. 9.

 

Fot. w: Lieder ohne Worte (w wieku ok. 6 lat), Im Winter (w wieku ok. 10 lat), „Echo Muzycz., Teatr. i Artyst.” 1902 nr 31 s. 301 (w wieku ok. 8 lat), tamże 1903 nr 5 s. 85 (w wieku ok. 16 lat); – Dybowski S., Słownik pianistów polskich, W. 2003; Enc. Muzycz.; International Encyklopedia of Women Composers, New York 1982 II; Moll L. M., Dziadek M., Oto artyści pełnowartościowi, którzy są kobietami... Polskie kompozytorki 1816–1939 [katalog wystawy], Kat. 2003; Niemann W., Meister des Klaviers, Berlin 1919; Pazdirek F., Universal-Handbuch der Musikliteratur, Wien 1904–10 XI; Słown. Muzyków Pol., II; – Bie O., Das Klavier und seine Meister, Berlin 1921; Kohut A., Berühmte israelitische Männer und Frauen in der Kulturgeschichte der Menschheit, Leipzig [1901] II 403; Reiss J., Najpiękniejsza ze wszystkich jest muzyka polska, Kr. 1946; Szarlitt B., Cudowne dzieci w muzyce, „Naokoło świata” 1924 nr 3; Zduniak M., Muzyka i muzycy polscy w dziewiętnastowiecznym Wrocławiu, Wr. 1984; Żdżarski J., Józef Hofmann. Geniusz zapomniany. Dzieciństwo i młodość, Bielsko-Biała 2003; – „Echo Muzycz., Teatr. i Artyst.” 1896 nr 13 s. 158, 1897 nr 10 s. 112–13, 1898 nr 6 (749) s. 68, 1903 nr 5 s. 86; „Kur. Warsz.” 1903 nr 35; „Przegl. Pol.” T. 156: 1905 s. 169, T. 188: 1913 s. 278; „Przegl. Tyg.” 1897 nr 5 s. 60; „Wiad. Artyst.” 1900 nr 9 s. 100.

Magdalena Dziadek

 
 

Chmura tagów

 
Za treści publikowane na forum Wydawca serwisu nie ponosi odpowiedzialności i są one wyłącznie opiniami osób, które je zamieszczają. Wydawca udostępnia przystępny mechanizm zgłaszania nadużyć i w przypadku takiego zgłoszenia Wydawca będzie reagował niezwłocznie. Aby zgłosić post naruszający prawo lub standardy współżycia społecznego wystarczy kliknąć ikonę flagi, która znajduje się po prawej stronie każdego wpisu.
 
     
Mecenas
 
Uzywamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Informację o realizacji Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych (RODO) przez FINA znajdziesz tutaj.